Koncept i fokus - Vardagshjälten

Hösten 2013 startade Jenny Lilja bolaget Vardagshjälten som idag har vuxit och är en etablerad aktör med över 30 anställda. Nu lanserar de sitt franchisekoncept i hopp om att hitta fler vardagshjältar runt om i Sverige. Vardagshjälten hjälper privatpersoner och företag med framförallt hemstädning och lokalvård med ett starkt fokus på trygghet, kvalitet och omtanke.


“Vi levererar alltid trygghet, kvalitet och omtanke. Det är det som skiljer oss från andra bolag. Vi är måna om våra kunder och är personliga”, säger Jenny.

Privat är Jenny engagerad i sjöräddningen. Hon är en driven entreprenör med många års erfarenhet från försäljning och ledarskap. Jenny tycker om att göra gott och hjälpa andra. Det var den drivkraften som fick henne att starta Vardagshjälten.

 

Hur ser företaget ut idag?

Vi är drygt 30 anställda varav tre stycken på huvudkontoret och resterande är ute och jobbar hos kunderna. Vi träffar personligen alla nya kunder innan uppstart. Det inledande mötet är viktigt för att skapa förtroende och då sitter vi ner i lugn och ro och går igenom hur vi arbetar och vad som är viktigt för kunden. På så sätt kan vi sedan göra ett bra arbete och möta kundens förväntningar.

Franchising som expansionsform

Franchising är alldeles nytt för Vardagshjälten. Jenny anser att det är det snabbaste sättet att växa plus att man får möjlighet att arbeta med andra företagare som verkligen brinner för sin verksamhet. Man får ett större engagemang än om man anställer. Vi söker franchisetagare som gärna har ledarskapserfarenhet, erfarenhet från städbranschen är inte ett måste. Man ska däremot leva och andas service.

 

Vad kan ni erbjuda franchisetagaren?

Vi erbjuder bland annat utbildning, kontinuerlig support och mycket ”know how”. Det är viktigt för oss att det går bra för franchisetagaren och att de kommer igång på bästa sätt. Inledningsvis åker vi tex ut med franchisetagaren och gör kundbesök tillsammans.

Naturligtvis har vi möten där alla franchisetagare träffas, det är jätteviktigt. Du blir egen men inte ensam!

 

Vad ingår i franchisetagarens arbetsuppgifter och vardag?

Allt från att göra kundbesök, vara tillgänglig på telefon, supporta och utbilda sin personal. Man ska vårda befintliga kunder och sprida konceptet på sitt geografiska område. Vi har system för all kund- och personalhantering samt fakturering. Den lokala marknadsföringen sköter man själv tex Facebook-kampanjer eller utskick till egna kunder. Huvudkontoret sköter den centrala marknadsföringen.

 

Hur ser processen ut innan man blir franchisetagare?

Det är personen och personligheten som är viktig för oss när vi letar franchisetagare. Innan man startar får man utbildning på huvudkontoret. När det är dags att starta verksamheten är personal från huvudkontoret med på plats. Som franchisetagare har man alltid någon att vända sig till. Vår uppgift är att få franchisetagaren att känna sig trygg i sin roll.

Vill du veta mer om Vardagshjältens franchiseerbjudande? Läs mer på länken!

 

Jenny Lilja