Koncept i fokus - Bores

Bröderna ska revolutionera gatuköken i Sverige genom franchising!

Bröderna Carl Gustaf och Carl Henrik Forssbeck är på ett “mission”. De ska revolutionera och återuppliva Sveriges stendöda gatukökskultur genom sin franchisekedja Bores Gatukök. Detta sprider de genom hashtagen #reclaimthegatukök och med designkonceptet “Gillestuga 2.0”.

Storebrodern C-H hade suttit som IT-konsult i nästan 20 år när han i mitten av 2017 bestämde sig för att sälja allt han ägde och helt byta bana. Idag driver han tillsammans med lillebrodern CG, restaurangägare och entreprenör den nystartade franchisekedjan Bores på heltid. CG startade med ett gäng grabbar sin första restaurang 2006 helt utan erfarenhet och den gången gick det åt skogen. Pizzarestauragen var fullsatt på öppningen och sedan dalade antalet gäster snabbt. Men under de senaste åren har han framgångsrikt drivit CGs Streetfood i Danderyd, Stockholm.

Hur startades Bores?

“Idén till Bores föddes ur en frustration över att gatuköken har blivit thailändska eller indiska snabbmatsställen och de traditionella gatukök som finns kvar lever i en förgången tid och serverar jättedålig mat”, CG Forssbeck.

Varför har ni valt franchising som etableringsform?

“Att göra en gatuköksrevolution går inte om inte fler hoppar på tåget. Detta är något som vi måste göra tillsammans med duktiga, ambitiösa och vassa personer som är intresserade av att driva bolag och bli framgångsrika. Om vi ska vara ansvariga och driva driften för varenda enhet kommer det inte att gå. Det är hela poängen att vi har valt att starta Bores som en franchisekedja, för att kunna rulla ut det är snabbt med hjälp av duktiga och drivna människor.”, C-H Forssbeck.

Hur kommer ni driva er kedja?

“Vi blir helt transparenta som franchisekedja. Vi kör royalty och that’s it. Sen arbetar vi självklart tillsammans för de bästa villkoren som möjligt för att franchisetagaren ska kunna driva sitt bolag och tjäna pengar.”, säger bröderna.

Vad står på menyn?

“Går man in i dagens gatukök eller pizzerior har de 80 rätter på menyn. Hur kan man ens lagerhålla sådant fräscht? Vi var tidigt överens om att vi ska ha en tydligt begränsad meny med 2-3 burgare, 2-3 veganska alternativ och två korvar. Och sedan kommer vi införa tunnbrödrulle as we go.”, säger C-H.

Gillestuga 2.0

“Gatuköken var en gång i tiden coola. Man hängde vid gatuköket, vare sig man var raggare eller familjefar. Detta vill Bores få till genom designkonceptet “Gillestuga 2.0” med träpaneler, 70-talsinfluenser och färgerna brunt, grönt och oranget. Bores ska vara välkomnande, enkelt att förstå och snabbt som attan.”, säger bröderna.

Vem passar i Boresfamiljen?

“Personen ska passa in i konceptet först och främst. Vår första franchisetagare är en 22-årig hungrig kvinna som går i bräschen för att driva ett gatukök med personal själv. Erfarenheten från oss som franchisegivare finns. Vi behöver bara duktiga människor som vill ta en del av det här. Det spelar ingen roll om man är en 70-årig man, 22-årig tjej eller 65-årig kvinna. Många vi träffar är burgarintresserade men vi är inte ute efter att öppna det bästa och trendigaste burgarstället i stan. Utan vi ska ju lyfta gatuköken till en nivå där de borde vara med riktigt bra burgare och korv.”, säger CG och C-H Forssbeck.

Hitta balansen mellan passion, ekonomi och driv

“Enligt min erfarenhet lider alldeles för många restauranger av att det är alldeles för passionerat. Det är väldigt passionerade människor som driver restaurang. Ibland blir det alldeles för passionerat. Min restaurang CGs Streetfood började må bra och gå bra när jag började driva restaurangen som ett bolag. Då det blev en balans mellan passion, ekonomi och driv.”, CG Forssbeck.

Nu söker Bores franchisetagare i hela Sverige, läs mer och ansök här.