Hemtex ska lyfta med nytt koncept

Sista kvartalet innebar ett jättelyft för Hemtex som under lång tid har haft ekonomiska problem. Men fjärde och sista kvartalet 2016 mer än fördubblades rörelseresultatet  Nu växlar kedjan upp – med en stor butikssatsning. ”Nya konceptet ska skapa merförsäljning”, säger vd Björn Abild.

Åtgärderna har i huvudsak inriktats på följande:

    • Ny prisstrategi
    • Höja modegraden
    • Prioritera kundmötet och servicen i butik och online
    • Vässa marknadskommunikationen
    • Få till bättre inköpspriser
    • Sänka kostnadsmassan

I slutet av mars lanserar Hemtex den första av fem pilotbutiker – med premiär i Kungsmässan i Kungsbacka. Sedan väntar tester av det nya konceptet i ytterligare fyra butiker i Stockholm, Göteborg och Luleå .Det ska bli enklare, roligare och mer prisvärt att handla hos Hemtex. Åtgärderna ska generera merförsäljning, då kunderna idag handlar för få varor per besök. Om det nya butikskonceptet slår väl ut väntar en ”kraftfull utrullning” i de knappt 160 butikerna i Sverige, Finland och Estland.

– Ambitionen är att implementera det uppdaterade konceptet genom hela butikskedjan, understryker Björn Abild.