Koncept i fokus - Alert Senior

Niclas Hermansson är sedan april 2016 franchisetagare till Alert Senior i Alingsås, Lerum och Partille. Under våren 2018 expanderade han verksamheten och startade upp ett kontor i Göteborg med en anställd platschef.

Efter många år med ledande befattningar inom industri- och fordonsbranschen kände Niclas att det var dags att prova något helt annat. Niclas ville vara ”egen” men samtidigt känna sig som en del av ett större sammanhang. Efter att ha tittat runt föll sig seniorbranschen ganska naturlig. Här fanns det plats för hans entreprenörsanda och han skulle själv få påverka sin vardag och skapa sig ett varierande arbete.

 

Varför ville du bli franchisetagare?

Jag hade länge funderat på vad jag framåt ville göra med mitt yrkesliv och jag spaltade upp mina önskemål. Jag ville b la bli egen företagare men samtidigt inte vara ensam i alla mina beslut. Det gjorde att just franchising kändes väldigt rätt för mig då det gav mig precis detta. Att kunna disponera över min egen tid för att göra det lättare att kombinera yrkes- och privatlivet var en viktig faktor för mig

 

Hur och varför blev det Alert Senior?

Ett annat företag i seniorbranschen sökte en franchisetagare till deras kontor i min region. Det var starten på mitt intresse för branschen och starten på att söka efter den kedjan som skulle passa mig bäst. Jag började mina efterforskningar och såg Alert Senior som ett alternativ. Jag tog kontakt med ett par stycken olika bolag för att utvärdera vad de hade att erbjuda mig. När jag väl kom så långt att jag hade haft personligt möte med de två kandidaterna jag valt ut, så var Alert Senior ett enkelt val. Deras sätt att vara, deras upplägg och deras ambitioner passade mig perfekt.

 

Hur skiljer sig dina dagar nu jämfört med när du anslöt till Alert Senior?

Den stora skillnaden är att jag var mycket mer delaktig i det praktiska när jag startade. Nu när vi har växt och vi har fler seniorer som gör fler timmar så kräver det en helt annan roll. Idag måste jag lägga min tid på administration, ledarskap och att sälja in jobben för att verksamheten skall fungera och utvecklas.

 

Vilken är den största lärdomen hittills?

Att ta hjälp när det behövs och att släppa på kontrollbehovet. Mina seniorer besitter glädje, kunskap och vilja som hjälper både oss och våra kunder varje dag.

 

Är livet som franchisetagare som du förväntade dig?

I det stora hela så är det vad jag hoppades på. Jag kan disponera över mitt liv på ett positivt sätt. Man har stor möjlighet att själv välja hur man vill lägga upp sin dag, hur mycket man vill jobba och i vilken takt man vill utveckla sin verksamhet.

 

Hur är det att vara en del av kedjan?

Det är verkligen så bra som jag hoppades att det skulle vara. Supporten och stödet är riktigt bra och Alert Senior har full insikt i att det måste fungera för oss alla, för att vi tillsammans skall utvecklas och bli ännu starkare. Vi har blivit betydligt fler franchisetagare och de som nu anslutit till kedjan känns riktigt bra. Vi hade i oktober en franchisekonferens i Helsingborg som var både väldigt inspirerande och utvecklande för alla våra franchisetagare.

 

Jag tycker också att det är positivt att Alert Senior är privatägt av två dedikerade ägare som både är djupt engagerade i verksamheten. Det ger oss också korta beslutsvägar som i sin tur gör att vårt förändringsarbete går fort framåt. Sist men inte minst så är det en förmån att få jobba ihop med alla våra fantastiska pensionärer.

 

Vad vill ni utveckla i verksamheten?

Vi har utvärderat system som skall underlätta vår vardag och ge oss möjlighet att sälja fler timmar med bättre kontroll. Under Q4 2018 rullar vi ut ett system i kedjan som skall hjälpa oss med både tidsredovisning, projekthantering och statistik.

 

Vi har en uppdaterat hemsida som ligger i en absolut framkant för vår bransch och vi jobbar aktivt med Facebook.

 

Förutom system så är det för egen del att jobba med alla rutiner som behövs för att verksamheten skall drivas framåt.

 

Försäljningsmässigt så vill vi nå en jämnare fördelning mellan våra privata tjänster och vår företagsbemanning. Det är en viktig del i vår framtida expansion och det ger oss också möjligheter att attrahera andra yrkesgrupper som vill fortsätta att arbeta som pensionärer.

 

Fokus för mig är att anställa fler pensionärer till mina distrikt Jag öppnar nu ett nytt kontor som skall serva hela Göteborgs kommun. Det är ett oerhört stort steg för mig och en stor utmaning att ta sig an. Det blir det annorlunda då jag har anställt en platschef som skall driva kontoret. Det känns extra roligt att det är en av mina anställda pensionärer som tar sig an denna utmaning i vår organisation.

Franchisekonferens oktober 2018

Hur håller man motivationen uppe som egenföretagare?

För min del handlar det om att hela tiden hitta nya målsättningar att jobba mot. Utmaningar driver mig framåt och det ger bränsle till min motor.

 

Bli franchisetagare i Alert Senior!
Alert Senior växer och söker driftiga, engagerade och serviceinriktade personer som vill driva ett eget lokalkontor. Vi täcker idag in ett 40-tal kommuner och vi planerar att öppna nya kontor runt om i Sverige.

Genom att bli franchisetagare till Alert Senior tar du del av ett färdigt koncept vilket gör att du kan fokusera på din verksamhet. Vi erbjuder ett eget distrikt, tillgång till marknadsföringsmaterial, avtal, vår hemsida, administrativa system för att hantera tidsplanering och fakturering. Centralt lägger vi dessutom ett stort fokus på att stötta dig i din dagliga verksamhet i allt från kommunikation, sälj, logistik och andra delar som du behöver för att lyckas som franchisetagare.

Som franchisetagare till Alert Senior driver du ett eget lokalt distrikt. Din egen insats, ambition och drivkraft är saker som påverkar utvecklingen och resultatet i din verksamhet.
För att lyckas som franchisetagare till Alert Senior är det viktigt att du är affärsinriktad, noggrann, administrativ och framförallt tycker du om att jobba med människor. En fördel, men inte ett krav, är att du har erfarenhet av att driva företag sedan tidigare.

Vi ser fram emot att höra av dig!
Niclas Hagnäs, franchiseansvarig, telefon 0730-57 58 98
Niclas Hermansson, platschef, telefon 0708-22 00 10