Etablerade franchisetagare berättar

Intervju med Urban Holm, franchisetagare för Anytime Fitness

Urban Holm som idag driver Anytime Fitness i Lilla Edet har alltid hållit på med träning i olika former. Gymmet öppnades i december 2016 och var gymkedjans tredje gym i Sverige. Från att ha brottats på elitnivå, till att tränat andra atleter och varit personlig tränare och verksamhetschef är han idag franchisetagare för Anytime Fitness.  

De senaste åren har Urban jobbat på en annan gymkedja som platschef och personlig tränare och blev kontaktad av Anytime Fitness som ville att han skulle börja arbeta med konceptet i Sverige.  

“Min spontana tanke var - Hur ska det få plats en till gymkedja i Sverige? Det är svår konkurrens om medlemmarna och många av klubbarna i Sverige gör det bra. Marknaden är dock inte lika differentierad som i andra länder. Jag tyckte att Anytime Fitness hade ett mer personligt erbjudande till sina kunder, hade bättre tillgänglighet och låg i framkant med tekniken. Det fick mig att hoppa av mitt dåvarande jobb i mars 2016 för att börja jobba med Anytime Fitness”.  

Hur har dina tidigare roller hjälpt dig i din nuvarande som franchisetagare? 
Jag har tidigare varit både verksamhetschef och platschef på olika arbetsplatser. Att vara franchisetagare påminner mycket om att vara verksamhetschef då man försöker få dagarna att fungera så bra som möjligt med den dagliga driften. Min roll är även mer företagsmässig då jag måste se till att anställa rätt personer som fungerar i verksamheten och med mig. Som verksamhetschef  har jag anställt många människor. Tillsammans med franchisegivaren ser man till att de anställdas utbildas och på rätt sätt följer de processer som tagits fram av Anytime Fitness.  

Vilka personlighetsdrag letar du hos dina anställda?
Jag vill ha personer som är positiva och ansvarstagande, som är hungriga på att lära sig mycket och utvecklas.   

Hur ser dina dagar ut på Anytime Fitness Lilla Edet? 

Anytime Fitness franchisemodell bygger på att man har möjlighet att jobba med verksamheten istället bara för i verksamheten som många egen företagare gör. Att Anytime Fitness är i fitness-branschen med starkt fokus på hälsa och välbefinnande har gjort att franchisemodellen byggts runt konceptet frihet. Vissa personer som är franchisetagare i kedjan trivs bättre i rollen som platschef eller personlig tränare. Andra vill arbeta mer i rollen som verksamhetschef. Under veckan ska jag som franchisetagare leda arbetet, vidareutveckla och motivera personalen. Det är viktigt att personalen är nöjd och trivs samt att alla medlemmarna på gymmet är nöjda.   

Hur mycket kontakt har man med franchisegivaren? 
Vi stämmer av veckovis och går igenom vad som har hänt senaste veckan och var man ska göra framåt. Ofta har vi en långsiktig planering. Nu i början av sommaren planerar vi aktiviteter för september, oktober och november. Det gör att jag som franchisetagare är beredd på vad som sker inför hösten och vet vilka kampanjer som ska lanseras, se till att ha personal på plats och förbereda detta arbetet tillsammans med platschefen.  



Vad är det svåraste med att vara franchisetagare? 
Helt ärligt är det ganska lätt. Det är skönt att slippa hitta på allt själv. Följer man konceptet och processerna så flyter det på bra. Jag hade kunnat öppna ett eget gym men valde ändå franchise för jag såg vinningen i längden. Man får stöd i processerna och kollegor i branschen.   

Hur tog du steget att bli franchisetagare? 
Det var egentligen en tillfällighet. Jag hittade en lokal som skulle passa till gymmet och som låg i ett område där jag kände till marknaden, nära där jag bor. Att bli franchisetagare till kedjan kändes som en väldig trygghet med ett stort varumärke i ryggen som har stora expansionsplaner.   

Anytime Fitness två första gym öppnade i juni 2016 och expansionen hade föregåtts av noggranna analyser av marknaden. Franchisetagaren köper territoriet där man vill driva sin klubb och som franchisetagare får man då rättigheterna att öppna inom det geografiska området. Inom detta område behöver det finnas ett visst antal människor med en viss demografi.   

Hur går det till när man blir franchisetagare för Anytime Fitness från ansökan till öppningsdagen? 

Som franchisetagare köper man rättigheten att öppna ett Anytime Fitness inom ett visst geografiskt område. Efter detta hjälper franchisegivaren till med att leta lokal för att hitta det bästa läget inom området, de hjälper även till med att förhandla hyror. Sedan får man hjälp av franchisegivaren med att anpassa lokalen, planera och designa gymmet. Under tiden får man även utbildning om hur man sköter ett gym samt går igenom vilka leverantörer som finns. Man får välja mellan dessa leverantörer, träffa dem, lära känna dem. Överlag är det väldigt mycket samarbete mellan alla parter. Efter detta beställer man utrustningen och ser över vilka marknadsföringsaktiviteter som ska genomföras. Franchisegivaren hjälper till med att analysera hur det ser ut specifikt i ditt område och anpassar budskapet efter den lokala omgivningen. Inom gymbranschen lägger man stort fokus på “pree-sale”, det vill säga att sälja många medlemskap innan gymmet öppnar.   

Hur behöver man vara som person för att passa som franchisetagare? 
Om du vill göra allting själv på ditt eget sätt är du fel person. Det är viktigt att veta sina styrkor och svagheter så att du gör rätt saker i verksamheter samt ta input från franchisegivaren. Vill du hellre vara en franchisetagare som mest arbetar som personlig tränare i verksamheten behöver du anställa en platschef som chefar över andra saker. Andra franchisetagare vill hellre driva fem stycken gym och anställa verksamhetschefer och personliga tränare. Som franchisetagare behöver man kunna följa ett system och utvecklas med systemet.  

Några sista tips för den som vill bli franchisetagare? 
Ta hjälp av någon att bolla franchisekontraktet med, oavsett koncept. Du ska vara trygg i franchiseavtalet. Det är stora avtal och du ska känna dig trygg med franchisegivaren. Gör research, kolla hur det ser ut för liknande koncept i länderna runtomkring. Är det någon skillnad mellan länderna där det går bra och mindre bra?

Urban Holm, Anytime Fitness Lilla Edet

Läs mer och ansök om att bli franchisetagare för Anytime Fitness här.


Intervju med Isac Andersson, franchisetagare till Skyltstället i Umeå

 

Vad gjorde du innan du blev franchisetagare?

Jag studerade till Civilekonom med entreprenörskapsinriktning och direkt efter utbildningen så startade jag eget. Så sedan 2004 är jag egenföretagare.

 

Vad var det som lockade dig till att ta steget att bli egenföretagare/franchisetagare?

Friheten att kunna styra men egen vardag.

 

Hur kommer det sig att det blev just Skyltstället och hur kom du i kontakt med dem?

Jag tittade på hur jag kunde utveckla ett av mina andra bolag som jag driver och då kom jag in på detta och läste och tyckte att detta lär mycket intressant. Det som lockade mig mest var det att man slipper ha egen produktion utan man kan fokusera helt på försäljningen vilket är min styrka.

 

Hur har det gått?

Tycker väl att starten är som jag hade förväntat mig. Känner att det börjar lossa lite mera nu. Detta för att det tar ju en tid att lära sig nya produkter och marknader.

 

Vad är det bästa med att vara franchisetagare?

Jag känner väl inte så stor skillnad från att vara egenföretagare. Den stora skillnaden mellan att vara ÅF av en produkt eller att driva en franchise är ju att man inom en kedja blir mera som en familj.

         
När startade du din verksamhet?

2015-10-01

 

Vad har du för vision med Skyltstället i framtiden?

Min version är att ha 4-5 olika kontor runt om i Sverige och kunna nå en lönsamhet på alla kontor. En omsättning på cirka 25-30 miljoner.

 

Läs mer om skyltställets franchisekoncept

 

 

Isac Andersson

Franchisetagare Umeå

070-248 33 37

 

 


FemtioFemPlus affärsidé är att låta aktiva seniorer utföra bland annat städning, trädgårdsarbete och renoveringar hos företag, kommuner och privatpersoner, i alla åldrar. De finns idag representerade i stora delar av Sverige och har sedan starten 2009 nått en omsättning på 47 miljoner, vilket gör dem till ett av landets snabbast växande företag. Läs mer om FemtioFemPlus franchisekoncept!

Intervju med Ola Nilsson, en av deras franchisetagare: 

Vad gjorde du med innan du blev franchisetagare för FemtioFemPlus?

Jag har ett förflutet liv som egenföretagare ända sen jag var 15 år. Jag började då i vårt dåvarande familjeföretag som min far hade startat runt 62-63. Vi var återförsäljare för Åbro Bryggeris produkter. Vi hade depå i Färjestaden på Öland varifrån vi sedan levererade Åbros produkter till närliggande område. Detta gjorde vi ända till 2002, då vi bestämde oss för att lägga ned verksamheten pga olika omorganisationer.

Efter det köpte jag med två av mina bröder ett åkeri med huvudsyssla att leverera färdig betong från Skanska och Swerock. Detta utfördes med 8-10 lastbilar av oss själva och övrig anställd personal. Vi höll på med detta i 10 år då vi valde att enbart syssla med FemtioFemPlus som vi hade påbörjat med under ett antal år parallellt med åkerirörelsen.

Vad var det som lockade dig till att bli egen?

Jag tycker om att själv välja vilken väg framåt ett företag ska gå. Vill vara pådrivande att påverka de beslut som skall fattas. Tycker också om den frihet under ansvar detta medverkar till.

Vad är det bästa med att vara franchisetagare till FemtioFemPlus? 

Efter att jag en gång rannsakat mig själv om vad jag vill/kan göra som jag tycker om och är bäst på att göra, blev svaret att serva människor och att sälja (i det här fallet tjänster). Vilket jag ju gjort under mesta tiden i mitt arbetsliv. FemtioFemPlus står för en värdegrund som stämmer väldigt bra överens med min egen. Ett seriöst satsande företag som jag verkligen tycker står upp för oss franchiseföretagare i vår strävan efter utveckling.

Varför blev det just FemtioFemPlus och hur kom du i kontakt med dem?

Jag hade faktiskt själv läst ett reportage i Dagens Industri om ett företag som börjat med den här sortens verksamhet för ca 6-7 år sedan. Tyckte det var en strålande affärsidé där man använde sig av seniorers tidigare kunskaper. En dag dök det upp en annons i vår lokaltidning om att man sökte franchisetagare till vårt område. Jag googlade först om detta företag och kontaktade senare FemtioFemPlus dåvarande Vd Jan Nyberg. Som förstod direkt att jag redan hade "uppstarten" i mig. Vi påbörjade ganska snart ett samarbete och här är vi nu ca 5 år senare.

Vad är fördelarna med att vara franchisetagare?

Jag tycker att de största fördelarna är det proffsiga bemötandet av affärsidén i företaget. Man behöver inte uppfinna hela hjulet själv, utan man kan få stor tillgång med material till marknadsföring etc. Även det fina systemet med P1.an snart (P2.an) är en oerhörd hjälp i det administrativa arbetet. Man får också stor hjälp med utvecklingen av att ta "nya steg" i det egna företaget.

Hur tycker du att det har gått hittills? 

Jag tycker vi har haft en fantastisk resa hittills och trots att vi har hållit på i snart 5 år så ser jag bara en oerhörd potential i fortsatt utveckling. Saker som kan förbättras, nya arbetsområden etc.

Har du något tips till de som vill starta upp en egen verksamhet?

Gräv där du står!!!

Börja med att bearbeta din hemmamarknad. Det är helt klart en fördel om man har drivit någon form av verksamhet tidigare. Då är det såklart lättare att hitta "dörröppnare" som kan ge företaget den där första skjutsen man behöver i en uppstartsfas. Använd dig BARA av bra medarbetare så jobben blir korrekt utförda. Nöjda kunder är A och O så att detta sen sprider sig vidare.

Vad har du för vision med FemtioFemPlus för framtiden?

Kortfattat är min vision att nu gå från att ha ett 20-25 tal medarbetare i mitt närområde till att utöka till minst det kanske tredubbla. Även att "headhunta" de bästa inom städ och trädgård för anställning och att kunna utöka verksamheten både i ett större spridningsområde och antal jobbade timmar.

Finns som sagt egentligen inga gränser känns det som just nu! 

 

Ola Nilsson

0709 - 77 24 84

ola@femtiofem.se

 

 


Moogio är en franchisekedja inom solskydd och fönsterinredning. De arbetar med att reglera sol och insyn i ditt hem och på så sätt skapa en behaglig och energismart miljö. Såväl inne som ute. De är specialister på produkter som markiser, solsegel, persienner, rullgardiner, plisségardiner etc. Nedan kan du läsa en intervju med deras franchisetagare på orterna Falun och Varberg. Läs mer om deras franchisekoncept!

 

Intervju med Lotta och Richard, franchisetagare i Falun

Vad arbetade du med innan du blev franchisetagare för Moogio?

Richard: Jag jobbade med just solskydd i 14 år hos en, numera, konkurrent. Först som montör och sedan som säljare och butiksansvarig.

Lotta: Jobbat som butikschef i nästan 20 år inom olika kedjor, mestadels kläder och konfektion.

Vad var det som drev dig till att bli egenföretagare?

Vi har hela tiden haft som mål att driva något tillsammans då vi egentligen har drivit butiker på olika håll tidigare.

Det kändes som ett naturligt steg att välja just solskyddsbranschen eftersom Richard har byggt upp ett stort kunnande och kontaktnät under alla år och Lotta ville lära sig något nytt och fokusera mer på det administrativa med ekonomi- och på sikt personalansvar, men ändå har kvar kundkontakt via butik.

Vad är det bästa med att vara franchisetagare?

Fördelen är att man inte behöver jaga leverantörer och/eller förhandla fram avtal.

Varför blev det just Moogio och hur kom du i kontakt med dem?

Richard blev kontaktad av dåvarande VD och blev tillfrågad men tyckte först att han inte var riktigt redo - men där såddes ändå ett frö och vi började fundera och titta på vad Moogio var för något och vad de kunde erbjuda franchisetagare.

Vad är fördelarna med att vara franchisetagare till Moogio?

Fördelen är helt klart att Moogio hela tiden plockar andelar på marknaden och fortsätter att växa samt har bra leverantörer med bra avtal. Avgifterna för oss franchistagare är heller inte orimliga.

Det finns många kollegor att vända sig till vid behov för rådfrågning eller för ett utbyte, man försöker hjälpa varandra. Det ges tillfälle att träffas minst 2 gånger/ år. Dessutom anordnas utbildningar via Moogio hos olika leverantörer.

Vi upplever också att Moogio lyssnar på oss franchisetagare.

Hur tycker du att det har gått hittills?

Över all förväntan. Sen måste man gå in, som egenföretagare, med den visionen att "det blir inte vad det blir utan vad man gör det till"!

Vad har du för vision med Moogio för framtiden?

Vi vill vara med på tåget och se Moogio växa. Ju bättre det går för Moogio ju bättre går det för oss.

 

Richard & Lotta, franchisetagare Falun

Kontakt Falun:

Richard Notenboom

0730 94 44 59

richard.n@moggio.se

 

Intervju med Ted och Christian, franchisetagare i Varberg


Vad arbetade du med innan du blev franchisetagare för Moogio?

Både jag och Christian som nu driver butiken i Varberg har tidigare arbetat som montörer på projekt inom samma bransch. Vi har tillsammans ca 10 år som montörer och jag (Ted) har även läst 2 år ekonomi på högskola.

Vad var det som drev dig till att bli egenföretagare?

Utmaningen var nog det som drev oss mest. Vi kände även att den tid och kraft vi la ner på jobben inte gav oss den utdelning och uppskattning vi tyckte oss förtjäna.

Vad är det bästa med att vara franchisetagare?

Det bästa är att vi arbetar för oss själva men samtidigt har ett starkt företag i Moogio international bakom oss som har backat upp och hjälpt oss när vi har varit i behov av det. Det är en härlig känsla att älska det man jobbar med och verkligen brinner för varumärket vi arbetar för. 

Varför blev det just Moogio och hur kom du i kontakt med dem?

Det började med att vi var på ett projekt i Norrköping och kände att när det var färdigt hade vi inte jättemycket jobb i framtiden. Därför kontaktade vi Moogio för att se om de behövde hjälp med montering av solskydd. Moogio var tillsammans med Tvååkersmarkisen det första vi tänkte på när vi tänkte på solskydd, vilket visade sig vara helt rätt. Dessutom hade de under samma år valt att slå ihop dessa två bolag vilket gjorde allt än mer intressant.

Det slutade med att de behövde montörer och de ville även rekrytera nya franchisetagare. Vi tyckte idén lät väldigt spännande så vi beslutade oss för att få till ett möte.

Vad är fördelarna med att vara franchisetagare till Moogio?

Att få jobba väldigt mycket självständigt, arbeta för sig själv och sköta sig själv samtidigt som man får uppbackning av huvudkontoret med alla frågor och funderingar man kan tänkas ha, det är guld värt!

Man blir även sammankopplad på ett intranät som fungerar super smidigt när det kommer till beställning och fakturering etc. till kunderna. Sen är vi helt enkelt ett väldigt gött gäng som har väldigt roligt tillsammans. Lite som en stor familj!

Hur tycker du att det har gått hittills?

Det har faktiskt gått som en raket rätt upp. Vi började för ett år sedan som montörhjälp åt Moogio, vi gick sedan vidare som flex-enhet i Falkenberg och sålde från bilen, vilket gav oss möjligheten att växa och idag äger vi butiken i Varberg och kommer expandera vår verksamhet de kommande åren.

Vad har du för vision med Moogio för framtiden?

Vår vision är att såklart att växa och få möjligheten att driva flera butiker och stärka Moogio som varumärke, och med hjälp av Moogio vet vi att det är möjligt. Vi trodde aldrig att detta skulle vara möjligt för ett år sedan, men det är bevisat att så länge man är villig att arbeta hårt så är ingenting omöjligt. Dessutom är det ett otroligt roligt arbete.

Ted och Christian, franchisetagare i Varberg

Kontakt Varberg:

Ted Kristiansson

0739 22 01 45

ted.kristiansson@moogio.se

Intervju med en franchisetagare till Husse

Hur kom du i kontakt med Husse?

Jag såg en annons i en tidning om att starta eget med Husse. Jag var för tillfället arbetslös, så det passade bra.

Vad var det som lockade dig att ta steget att bli egen företagare?

Har alltid haft en dröm om att driva eget företag, att vara sin egen chef med eget ansvar och beslut. Med 2 hemmavarande barn så var också möjligheten att kunna styra min egen arbetstid viktigt.

Varför blev det just Husse?

Eftersom jag älskar att arbeta med hundar och katter så var beslutet enkelt.

När startade du din verksamhet?

Jag startade mitt företag i april 2007.

Hur tycker du att det gått hittills?

Det har gått bra med en ständig utveckling av både mig själv och företaget. Jag är redo att ta nästa kliv och börja jobba mer ute på fältet nu när barnen vuxit upp lite.

Fördelar med att vara franchisetagare hos Husse?

Friheten att styra mina tider. Bra stöd och support från huvudkontoret, en härlig gemenskap med andra hussar i både Sverige och internationellt. Bra kunskapsöverföring från andra Franchisetagare som ofta möter samma upplevelser och frågeställningar från kunder, bara att fråga så får man svar.

Bra utbildningar inom näringslära, årliga konferenser och lokala möten med alla franchisetagare och möjligheterna till vidareutbildning via webben. Husse är lätta att ha att göra med när man har idéer och förslag på nya produkter aktiviteter etc.

Vad har du för vision med Husse i framtiden?

Att via mitt eget företag hjälpa till att bygga upp Husses varumärke, så att vi blir störst på marknaden.

Läs mer om Husses franchisekoncept

Susann Norell 
Husse Sollentuna
Sollentuna@husse.se

 

 

 


Intervju med Ulla Urbanowitz - franchisetagare till KRISS

Fördelar med att vara franchisetagare:

Vad gjorde du innan du blev franchisetagare för KRISS?
- Innan jag blev franchisetagare jobbade jag som butikschef i samma centrum där jag idag har min butik. Tidigare har jag även drivit eget företag och framförallt jobbat med försäljning i olika former. 

Vad var det som lockade dig att ta steget att bli egen?
- Jag är en person som alltid satsar allt i det jag gör! Jag la ner lika mycket tid som anställd som jag gör nu som egen. Därför kände jag att jag lika väl kunde driva eget företag igen, och jobba åt mig själv vilket känns trevligt och roligt! Eftersom jag hade tidigare erfarenhet av eget företagande så saknade jag det. Som egen får man större frihet men också större ansvar.

Varför blev det just KRISS?
-När jag såg annonsen att KRISS sökte franchisetagare kändes det väldigt självklart! Butiken var relativt nyöppnad, men jag kände till den och hade även tänkt att jag skulle vilja jobba just där! KRISS som företag och varumärke har funnits sedan åttiotalet och jag visste vad de stod för. Kändes som ett säkert kort. 

Hur har det gått? 
Den första banken jag gick till sa nej. De ville inte låna ut pengar till min investering. De sa att jag måste öka omsättning med 50% för att kunna få den lönsam. Som tur var sa den andra banken ja! Efter bara ett år har jag redan lyckats öka omsättningen med 40%, så jag är på god väg! Jag har även gått från en anställd till tre anställda, vilket känns jätteroligt. Tillfredsställande att kunna erbjuda jobb till andra människor men också till möjligheten att få underbara kollegor!


Intervju med Mikael Bandling - franchisetagare till JMS

I 11 år arbetade Mikael Bandling på Systembolaget, varav de sista 5 åren som områdeschef med ansvar för 13 butiker i Norrköping och Linköping. Mikael trivdes bra men bar samtidigt på en önskan om att en dag bli sin egen. I september 2006 blev han franchisetagare för JMS.

Vad var det som lockade dig att ta steget att bli egen?
– Jag hade länge haft funderingar på att starta eget men visste inte riktigt med vad. Jag tittade på olika franchisealternativ då jag alltid uppfattat det som en bra samarbetsform och ett snabbt sätt att komma igång. Dessutom har jag hört mycket positivt från tidigare kollegor med erfarenhet från franchising inom en rad branscher. Som egen får jag möjlighet att långsiktiga påverka och ta kontrollen över mitt eget resultat och utfall, både ekonomiskt och arbetsmässigt. Dessutom är jag uppväxt i en småföretagarfamilj. Det har gett mig insikt i hur det är att driva eget, både i med- och motvind.

Varför blev det just JMS Vattenrening?
– Jag såg en annons i lokaltidningen om möjligheten att starta eget i Linköping. Jag sökte och fick ett proffsigt bemötande och ett seriöst intryck av ett väl genomarbetat franchisekoncept med tydliga kalkyler som visade på goda förtjänstmöjligheter. I mitt beslut att satsa på JMS Vattenrening la jag stor vikt vid att kalkylerna visade på stora utvecklingsmöjligheter kring att snabbt bygga upp en lokal organisation. Av erfarenhet vet jag att jag trivs med att leda andra människor samtidigt som jag heller inte är rädd för att ta i och göra saker själv. 

Hur har det gått? 
– Det har gått jättebra. Utifrån den information jag hade från början har det faktiskt gått över förväntan. Jag har verkligen fått en snabb och bra start på min verksamhet. Visserligen övertog jag en befintlig JMS-filial vilket borde underlätta en del, men jag tror ändå att man som franchisetagare får en betydligt snabbare och mindre riskfylld start än om man själv ska bygga upp allt från noll. Personligen har jag satt upp tydliga mål och jobbar hårt för att jag ska nå resultat. Från den bakgrund jag har är jag också väl medveten om att hårt arbete lönar sig.


Intervju franchisetagare, Helén Eriksson, Itrim Sveavägen i Stockholm

Alltid kul på jobbet

Ica och Itrim – vad har de gemensamt? Mycket, om man ska tro Helén Eriksson, franchisetagare för Itrim Sveavägen i Stockholm och före detta Ica-handlare. I båda fallen handlar det om att ta hand om sina kunder på bästa sätt.

– Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa. Det tog lång tid innan jag bestämde mig för att byta bransch. Jag hade länge funderat på att göra något annat och Itrim passade mig perfekt. Min bakgrund inom forskning och som Ica-handlare har vuxit ihop och kombinationen har blivit Itrim. Det bästa med jobbet är kontakten med människor och att få jobba med försäljning av ett unikt koncept. Det är ett extremt roligt jobb!

Jag gillar att driva eget, att kunna påverka själv och att få träffa härliga människor hela dagarna.

Hennes tips till andra som funderar på att bli franchisetagare är att det är viktigt att vara väl insatt i vad det innebär att vara företagare. - Du måste brinna för det du gör och vara beredd på att satsa mycket tid. De stora fördelarna med att ingå i ett franchisesystem är att du får tillgång till en fungerande affärsidé och ett känt varumärke och samtidigt kan dra nytta av stordriftsfördelar genom inköps- och serviceavtal och riksomfattande marknadsföring. De flesta strukturer finns redan upprättade och jag kan fokusera på att traktera nya kunder och omhänderta befintliga ”Itrimmare”. Det är det som ger mig en kick!