Koncept i fokus - Point65

Richard Öhman startade Point 65 Sweden 1997 som hobbyverksamhet med liten butik och uthyrning i garaget. Detta har sedan dess utvecklats till Skandinaviens ledande varumärke inom aktiviteten paddling med såväl utveckling och tillverkning av ett brett sortiment av kajaker och tillbehör som säljs i ett 40-tal länder. Liksom ett nätverk av Point 65 Kayak Centers. Uthyrnings- och säljstationer runt om i Sverige.

Vad gjorde du innan du startade Point 65?

Jag har pluggat ekonomi på Stockholms universitet och startade mitt första företag redan då. Ett företag i parkeringsbranschen. Point 65 startade jag som en hobby som sen tog över helt. Det var så mycket roligare att jobba med något som folk gillar att göra, något man ”villhöver”- att paddla kajak. Jämfört då med att jobba med något som är ett nödvändigt ont - parkering. Så för 12 år sedan sålde jag parkeringsverksamheten och satsade helt på Point 65 på heltid.

“Point 65 startade jag som en hobby som sen tog över helt”

Vad händer i kedjan just nu?

Vi genomför just nu en nysatsning där vi ytterligare utvecklar den centrala bokningsfunktionen på nätet att bli en hub där man snabbt och enkelt bokar sin kajak var man än vill paddla i Sverige. Lite som Avis eller Hertz fast för kajaker då. Dit fokuseras det mesta av vår centrala marknadsföring. Dessutom har vi nyligen utvecklat en mobil uthyrningsstation i form av en mycket sinnrik kajak-släpvagn. Vi har också tagit fram en lösning för självbetjäning. Med fjärrstyrda lås kan vi sms:a kunden deras kod så hämtar dom själva ut och/eller lämnar tillbaka kajaken. Det betyder att man som franchisetagare inte nödvändigtvis behöver vara på plats varje gång och vänta in kunderna. Man ställer ut vagnen på den överenskomna platsen, sen kan man åka dit och titta till kajerna och hämta tillbaka vagnen när det passar. Man blir mindre bunden på så sätt.

“Ena dagen tar man ut en grupp konfererande affärsfolk på en lunchpaddling för att nästa dag hyra ut kajaker till 10 enskilda personer.”

Hur ser vardagen ut för en franchisetagare?

Väldigt varierande. Ena dagen tar man ut en grupp konfererande affärsfolk på en lunchpaddling för att nästa dag hyra ut kajaker till 10 enskilda personer. Kunderna är glada och förväntansfulla att få komma ut och paddla och nästan alltid glada och nöjda när dom kommer tillbaka efter en tur. Så det blir mycket skratt.

Ju aktivare man är i att nätverka lokalt desto mer bokningar får man från konferensanläggningar, hotell, direkt från företag och privatpersoner. Så att vara ute och synas och engagera sig lokalt i föreningsliv och liknande är en mycket givande del av vardagen. Sen är det lite pyssel med att hålla koll på ekonomi och allt annat som hör till att driva eget. Att förbereda och göra i ordning kajaker och utrustning inför dagens bokningar är ett vanligt sätt att starta (eller sluta) dagen. Även om dom flesta kunderna lämnar igen kajerna städade och snygga.

Hur ser investeringen/avkastningen ut?

Det beror lite på om man vill satsa även på försäljning av kajaker, utöver uthyrningen. Med enbart uthyrning (och turer/kurser om man vill det) så ligger det runt 200.000kr varav vi kan ordna finansiering på 150.000kr. Ska man också satsa på försäljning måste det till ett varulager att börja från som ligger på ungefär 100.000kr till.

Vem passar för att bli franchisetagare till Point 65?

Man ska gilla friluftsliv och människor. Vara positiv och ha hög energinivå. Om man ska ha detta som ett säsongsverksamhet vid sidan av ska man vara på det klara med att helgerna i april, maj, augusti och september liksom sommarmånaderna kommer gå till detta. Vill man ha avlastning finns det utrymme att ta in personal.  

Vi har även franchisetagare som driver annan sjönära verksamhet. Tex. campingplats, sjökrog, sjömack osv. Där utnyttjar franchisetagaren synergin med personal i den övriga verksamheten. Så det blir lite annan profil på franchisetagaren i dom fallen.

Hur ser processen ut från att man anmäler intresse till dagen man står där och har signat avtalet?

Vi har ingen fast process för hur det går till. För oss är det otroligt viktigt att personkemin stämmer åt bägge håll. Så vi försöker ha en bra dialog under hela processen och också träffas och lära känna varandra. Naturligtvis tittar vi igenom kalkylerna och avtalet i minsta detalj tillsammans. Att sticka ut och paddla kan vara ett trevligt sätt att ha en avslappnad och bra diskussion och samtidigt prova på vad man ska ge sig in på. Här kan jag också passa på att vara tydlig i att man inte behöver ha erfarenhet av kajakpaddling. Vår utbildning innefattar en grundläggande kunskap man behöver. Det fantastiska med kajakpaddling är att det är så lätt. En person som aldrig suttit i en kajak kan sticka iväg på en heldagstur efter några minuters orientering.

Läs mer om att bli franchisetagare till Point65 här.