Sveriges första chokladkafé expanderar genom franchising

Chokladcaféet Choco Mania har sedan 2016 serverat chokladälskare i Mall of Scandinavia och nu vill de expandera sin verksamhet i landet genom franchising.

Idéen till Choco Mania föddes ur barndomsminnen om sockerkaka doppad i smält choklad och grundarna Mehiar Moukbel och Bayan Hasanin bestämde sig för att genom bakverk sprida denna lycka, inte bara till sig själva och sina familjer, utan till Sveriges alla chokladälskare. Choco Mania serverar i sin charmiga miljö en bred meny av sötsaker, bakverk och chokladdopp. Hit kan gästerna komma för varma och kalla chokladdrycker, cafédrycker, milkshakes, egna våfflor och crêpes samt gelato glass.

Under 2017 fick Franchise Group i uppdrag av Choco Mania att ta fram en franchisemodell som ska utgöra basen för kedjans expansion. Franchise Group har även löpande uppdrag för kedjans franchiserekrytering och lokalsök.

Franchise Group om samarbetet

“Det var både intressant och kul att jobba tillsammans med Bayan och Mehiar och ta fram ett komplett och attraktivt franchisekoncept för Choco Mania. Inte minst för att konceptet i sig är så annorlunda och nytt, men också för att Choco Mania-caféet på Mall of Scandinavia så snabbt har blivit en succé. Vi tror att Choco Mania har ett mycket starkt utgångsläge för den vidare expansionen i Sverige genom franchisetagare!”, TG Mårtensson, seniorkonsult på Franchise Group.

Choco Mania om samarbetet

“Det var ett mycket positivt samarbete med Franchise Group, som lyssnade på våra behov och förstod våra krav under skapandet av Choco Manias franchisemodell och etableringsplaner. Franchise Group har hjälpt oss skapa en modell för tillväxt som enligt vår mening lägger grunden till vår expansion i Sverige”, Bayan Hasanin.

Nu vill grundarna sprida konceptet och planerar att öppna ett flertal enheter, både egenägda och franchiseägda i gallerior och köpgator över hela Sverige.

Källa: Mynewsdesk/Franchise Group

Läs mer här.