Koncept i fokus - Krubberiet

Krubberiet startades av Artur Oziemkowski som med sin kärlek till kvalitativ snabbmat och rötterna i Polen är på väg att bygga ett korvimperium. Första korvkiosken öppnades 2013 i Länna och sedan dess har en till öppnat i Barkaby Quality Outlet och två till enheter är på gång. Idag beskriver han det som att han har trampat på alla minor och har hittat  ett arbetssätt som fungerar åt båda hållen – både för gästen och för gatuköket. Han är nu redo att lämna över konceptet till franchisetagare – entreprenörer med ett gastronomiskt intresse.

På vilket sätt är Krubberiet unikt?
Vi är den första kedjan som serverar gourmetkorv. Med en enkel fast meny där kunden styr vad den önskar sig är kombinationerna oändliga. Vi har två stycken bröd, 15 olika korvar och många sorters såser och tillbehör. Skillnaden mellan oss och storproducenterna är att vi bara har egna recept, brödet är handplockat och tillbehören gör vi själva eller importerar. Det är en styrka. Under Korvakademins korvfestival vann vi ”årets korvkiosk” och ”årets ”korvtillbehör” med vår sourslaw. Vi är banbrytare. Jag har introducerat tillbehör som finkrogar i innerstan har replikerat.

Från hur varm korven ska vara till hur den ska snittas
Artur har under sina fem år med Krubberiet tagit fram ett arbetssätt som täcker allt från att hantera längre köer, till hur man bygger ihop ”anrättningen” det vill säga korven, tar betalt, bemöter kunden och frågar om läsk. Allt är genomtänkt steg för steg. Förutom detta finns en manual för förberedelser och service, policy- och driftdokument och en egenkontroll som ser över hur det går för enheterna i kedjan.

 

Varför ska man välja er som franchisegivare?
Krubberiet är så mycket mer än bara design. Jag ser ingen anledning till att driva ett annat gatukök än Krubberiet i dagsläget. Som franchisetagare kommer man snabbt in i rutinerna. Var man än hamnar kommer vi att jobba med varma gäster. Vi är hundra på att våra tidigare gäster kommer besöka de nya gatuköket. Vi har funnits i fem år och har en väldigt bred fanbase. Man börjar inte från noll. Jag har redan gjort det här jobbet. Det känns tryggt och säkert att lämna över ett sådant inarbetat koncept. Därför är det möjligt för oss att expandera genom franchise.

Vad söker du hos dina framtida franchisetagare?
Vi letar efter hungriga entreprenörer. Jag värdesätter kunskap, engagemang och intresse. Jag vill ha folk som är på samma nivå som jag. Jag vill ha folk bredvid mig och inte under mig. Personkemin ska stämma och man ska tro på Krubberiet som koncept. Hög service- och kunskapsnivå, säljglädje och ett gastronomiskt intresse är centralt. Man ska gilla att prata med människor, vara öppen och vilja mycket. Som franchisetagare utbildas du så tidigare erfarenhet från branschen är inte ett måste.

Franchising för att expandera?
Vi har expanderat själva och vi märker att hitta en medarbetare som känner likadant är svårt. Därför vill jag inte ha människor under mig utan bredvid mig. Jag vill att de ska känna lika mycket som jag att: nu ska jag sälja korv, tjäna pengar och göra min enhet superfin. Det är viktigt att de brinner för det. Jag vill att vi ska kunna slänga käft om korv och ha trevliga företagsmiddagar. Det är ett krävande åtagande men man får så mycket tillbaka. Vi har så grymma kunder. Ingen har sagt att det är lätt men det är kul.

Hur ser processen ut?
Vi går igenom ansökan och din profil. Vi kallar dig på en intervju och introducerar konceptet och våra olika franchisemodeller: mini, standard, grand och custom. Allt från försäljningsvagn till gatukök med sittplatser. Efter en andra intervju, om det blir en sådan, har franchisetagaren (du) bestämt sig att gå vidare. Vi presenterar avtal, villkor och så vidare. Under tredje intervjun skriver vi på avtal. När vi har skrivit på hjälper vi dig att öppna ditt bolag. Därefter utbildas du och eventuell personal i det hela och därefter öppnar enheten.

Vill du bli franchisetagare till Krubberiet? Ansök och läs mer här.